Missie
MeZa Zorg biedt cliënten de best mogelijke zorg, in hun eigen vertrouwde omgeving. Daarbij staat de client als mens centraal en wordt geprobeerd de oorspronkelijke levenskwaliteit en autonomie zoveel mogelijk te bewaken. We nemen als organisatie de verantwoordelijkheid op ons en werken op basis van vertrouwen, betrokkenheid en aandacht voor elkaar.
Behoud van levenskwaliteit houdt voor MeZa Zorg in dat wat we doen, past bij het leven dat mensen willen leiden binnen hun mogelijkheden. Dit vraagt om het centraal stellen van de zorgvraag die de individuele kwaliteit van leven van de client ondersteunt. Samenwerking tussen MeZa Zorg, de cliënt en de naasten staat hoog in het vaandel. MeZa Zorg stimuleert de omgeving actief mee te denken in hoe wij de beste zorg kunnen bieden voor de cliënt. Om dit te bereiken draagt MeZa Zorg haar kernwaarden, zoals: verbinden, vertrouwen, aandacht en verantwoordelijkheid actief uit.
Visie
De ontwikkelingen in de zorg draagt eraan bij dat steeds meer mensen thuis blijven wonen. Dat betekent dat de zorgvraag steeds complexer wordt. De zorgvraag van de cliënt is daarom het uitgangspunt van de zorgdienstverlening. Regie over het eigen leven is daarbij belangrijk. Als organisatie wordt de client in alle facetten van de zorgdienstverlening ondersteund.
MeZa Zorg gelooft niet dat de toekomst zit in concurrentie, maar in samenwerking. Goede samenwerking leidt tot betere en doelmatigere zorg. MeZa Zorg sluit met haar zorgaanbod zo nauw mogelijk aan binnen het sociale domein waarvan cliënten deel uitmaken. MeZa Zorg zorgt ervoor dat haar cliënten altijd de best mogelijke oplossing wordt geboden. Dit komt de levenskwaliteit van de client ten goede.
Kernwaarden
- Verbinden
De best mogelijke zorg kan geboden worden, als de cliënt door de juiste zorgmedewerker geholpen wordt. MeZa Zorg wil en kan hierin ondersteunen, om zo te zorgen dat de best mogelijke zorg geboden wordt.
- Aandacht
De mens moet weer centraal staan. Daarbij is aandacht en inleving voor de cliënt maar ook voor de zorgmedewerker van het grootste belang. Invulling hieraan kan heel simpel zijn: Een complimentje geven, vragen hoe het gaat met iemand of een hand op de schouder als aangevoeld wordt dat het nodig is. Centraal hierbij staat dat de persoon gezien en erkend wordt.
- Vertrouwen
Als organisatie komen we veel in contact met mensen die zorgbehoeftig zijn. Zij geven hun autonomie weg aan vaak onbekenden. Dat is een enorm vertrouwen dat gegeven wordt en mag daarom niet beschaamd worden. Dat vertrouwen moet verdiend worden, niet eenmalig maar continu.
- Verantwoordelijkheid
Door het vertrouwen dat de organisatie krijgt, rust er ook een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de organisatie. Dit geldt zowel voor de organisatie breed als voor iedere medewerker als individu. Dat betekent dat het werk goed gedaan wordt, er ruimte en behoefte is voor (persoonlijke) ontwikkeling en dat er keuzes worden gemaakt waar we als organisatie achter staan.
De Raad van Bestuur is in hoofde verantwoordelijk op het toezien en uitvoeren van de kernwaarden en wordt hierin, gevraagd en ongevraagd, ondersteunt, bekritiseerd en bijgestuurd door de Raad van Commissarissen. Binnen de organisatie heerst er een open cultuur en wordt hiërarchie zoveel mogelijk vermeden: Elkaar (durven) aanspreken staat centraal, alleen zo kunnen we van elkaar leren, elkaar leren kennen en blijven zaken niet onbesproken. Dit komt ten goede voor de organisatie, maar het uiteindelijke doel is dat de client zich gehoord en begrepen voelt en dat het volwassenheidsniveau van de organisatie direct bijdraagt aan een verbeterde zorgverlening.